Friday, February 5, 2010

kuren

Hello,

de korte "liquid fast" van bijna vijf dagen zit erop!
het was heel smooth...
lag waarschijnlijk voor groot deel aan de heerlijke cacao en green smoothies, waarmee we de vasten-dagen konden inzetten. gevolgd door soepjes, electrolyte limonades, meer smoothies... gewoon geen vast voedsel. Easy. Een grotere uitdaging zal zijn een "juice fEast", zoals ze dat noemen, met enkel juices, en vooral veel green juice (van groene blaadjes dus). Misschien begin volgende maand... In elk geval vandaag, de laatste dag voel ik mij heel goed. Helder. En weer vastbesloten er rauw tegenaan te gaan. Geen compromissen meer...
So tired of being sick, of not feeling 100 % (zoals na het hervallen in gekookt voedsel, zoals aan de zee en de laaste dagen in Quito met Toms ouders)! Zo gemakkelijk om het te verantwoorden - laat mij niet te extreem doen, het belangrijkste is dat ik vegan eet - maar zelfs dat... die goesting om dan toch eens te proeven van een traditionele tiramisu in een Italiaans restaurant bijvoorbeeld, en dan vast te stellen dat ie helemaal anders smaakt en tja een stuk minder 'levend' - hoe kan ik het anders zeggen? - dan de rauwe variant (zie twee blogs terug). En daarna dat heavy gevoel in de buik... en de dag erna... het witte beslag op de tong, puistjes, slijmen... heb ik het er nog voor over? vandaag dacht ik heel helder: NEE. We gaan ervoor, weer 100 %...! Ik hou jullie op de hoogte...

citaat van Matt Amsden (Rawvolution) versterkte mij helemaal in mijn nieuw herwonnen enthousiasme:
your body is your temple. once your temple is clear and pure, there is space for divinity, insight and virtue to reside...

een andere kuur die ik eind vorige maand heb ingezet is de 21 dagen niet klagen - kuur. Ook de moeite! Vooral de eerste dagen viel het zwaar, en moest ik soms inwendig wat verwerken, herkauwen en vooral herformuleren, om niet af te glijden in het "klagen". Zo algemeen aanvaard, maar geef toe, zo jammer. Inwendig klaag ik dus nog soms, maar ik word er mij steeds meer van bewust en probeer de dingen dan te herformuleren, en dat lukt meestal wel, en er een positieve wending aan te geven. Het is heel fijn te zien dat het mogelijk is dat te controleren en er niet mee naar buiten te hoeven komen. De negatieve gedachten de pas afsnijden dus, voor ze buiten mij nog meer kwaad aanrichten. Geeft gevoel van vrijheid. En het niet te horen rondom jou (Tom doet dezelfde kuur ;-) is helemaal zalig. Ik zit in de helft. Nog 10 dagen te gaan.


-foto van gesproute rode quinoa-

verder: onze eerste rauwe pot luck, afgelopen zondag, was een succes: zo'n 15 man, en handvol kids! Het thema was "los brotes / germinados", ja inderdaad, kiempjes / scheutjes (of zoals wij ze hier noemen: sprouts). had wat verschillende sprouts (rijst, gierst, gerst, venkelzaad, alfalfa, groene soja, kikkererwt, tarwe...) een paar dagen op voorhand in gang gezet en die hadden allemaal mooi gekiemd voor de gelegenheid. in herbruikte glazen bokaaltjes met daarop een plakker met datum en tijdstip van hun 'activatie' stonden ze te blinken in onze betonnen schappen. Was een fijn gezelschap, en iedereen, ook de meest hard core macrobioten die we hadden uitgenodigd, had iets rauw meegebracht. Tom had een spagetti met marinarasaus gemaakt die veel succes had, en verder hadden we natuurlijke limonade en een grote kom gesproute quinoa voorzien. Die quinoa oogstte veel aanhang, gek genoeg, zonder iets van saus of niets. verder veel salades natuurlijk, en twee gazpachos. ik had een citroentaart voorzien, maar daar was iets mis mee gegaan (werd niet stijf o.a.), dus die hebben we wijselijk in de frigo laten zitten...
voor fotos zie http://elplatosuerte.blogspot.com/

Ook een "theoretische presentatie" uit mouw geschud, op basis van "ces étonnantes graines germées" van Max Labbé, een boekje dat een collega mij had uitgeleend, waarbij wat gezondheidsaspecten, een tabel met de verschillende vitamines die per sprout geleverd worden, wat geschiedenis etc, in de verf gezet werden. was heel leuk allemaal! En goeie respons. Bedoeling is elke laatste zondag vd maand de raw potluck of "plato suerte" te houden, telkens met ander thema.

Zo, ... wordt vervolgd ...
***

No comments:

Post a Comment